Saturday, October 17, 2009

...jalanituPINTASkeneraka(1)...

Alhamdulillah..selesai juga aku menghabiskan puasa enam bersama kawan2 seperjuangan..mohon2 agar ibadat yg kami lakukan ini diterima oleh RABB..

“Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka itu seperti berpuasa sepanjang tahun.”
[Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1164 (Kitab al-Siyam, Bab disunatkan berpuasa enam hari dari bulan Syawal)]

Erm, alhamdulillah, terdetik juga di hati ini untuk mencoret sedikit dalam blog yg x seberapa ini..myb, lepas nie dah x de msa cz sudah sebuk ngn finale..harap, apa yg dicoret kan ini bukanlah untuk dibangga kan n apatah lg utk mendapat pujian..ini, hanya sekadar satu beban kepada aku, agar aku boleh terus sedar bahawa setiap apa yang aku perkatakan adalah tanggungjawab aku..amat tertarik n takut dgn firman Allah dibawah :

"wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Itu sangatlah dibenci disisi Allah jika kamu menyatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan" (surah as-saf, ayat 2-3)

Nau'zubillahiminzalik...namun, kekadang,sebagai manusia yang setiap ketika ditandangi syaitan (walaupn kita tahu sentiasa bersama malaikat pencatit amalan),kita kekadang terbuat apa yang dilarang Allah..kita melarang sahabat kita berkepit dgn perempuan, namun, kita sendiri berkapel sebenarnya...kita men"sinis" org yg mendedahkan aurat, namun, kita sendiri menampakkan pusat..kita mengaibkan org yg tidak solat, tp kita sendiri melewatkannya..kita menangis hiba melihat ibu bapa yang ditinggalkan anak-anak mereka, namun, kita juga yang jarang menghubungi parent kita...inilah kehidupan!

Teringat kata-kata naqeeb aku,

"sesungguhnya jalan ke syurga itu dipenuhi onak duri yang berliku-liku, namun, jalan ke neraka sudah dibentangi dgn red carpet"

Then, bila kita berjaya melakukan perbuatan seperti dalam firman Allah diatas..makanya, itulah jalan pintas ke neraka..bukan niat untuk menghukum sesiapa..namun, semuanya berbalik kepada diri aku sendiri..aku juga acapkali berkelakuan sedemikian..namun, seperti yang dikatakan td, agar2 ini menjadi beban bgku agar dpt menghadapi transformasi yg diidami..kerana dalam menggapai "pious" yang dicari, aku perlukan satu tekanan yang bukan tekanan dari insani~




No comments:

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...