Saturday, November 14, 2009

...jalanituPINTASkeneraka(2)...

Alhamdulillah..sudah abes pn 4 paper finale dis sem..huhu..skang, tgas aku n kekwn yg len adalah berTAWAKAL sepenuhnya pd Allah..moga2 diberikan keptusan yg cemerlang, setelah penat berusaha...erm, spanjang masa or period of "usaa" tu (dlm erti kata len, gap between the next paper)..mcm2 perkara yg brlaku..subhanallah, inilah ujian aku! Kuatkan lah aku...
erm, teringat aku pd sabda Rasullullah..

Sabda Nabi s.a.w.: “Tidak akan masuk syurga orang yang memutuskan hubungan silaturrahim.” (Riwayat Baihaqi).
Nabi juga bersabda, diriwayatkan Abu Hurairah r.a.: “Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia menghubungkan silaturrahim.”
(Riwayat Bukhari & Muslim)
ramai yg tahu hadis ni..tp ramai juga yg buat apa yg dilarang oleh Allah (disampaikan melalui Rasullullah) termasuklah aku..mungkin,sebab tensyen belajar..itulah alasan yg mampu aku diberikan..aku cukup gentar n takut bila diperdengarkan tenyan neraka..nmun, aku sendiri yg mengambil jalan pintas ke sana..apa2 pn pesan sahabatku, "kalo kita rasa kita wat salah..epat2 beristighfar pd Allah" tp Allah juga berfiman, Allah tidak akan mengampunkan dosa kita dengan seseorang itu sebelum seseorang itu memaafkan kita..
Tp, inilah manusia bernama lelaki..susah giler aku nk minta maaf n susah giler aku nk membenarkan bahawa semuanya berpunca dari aku..lama kelamaan, aku n sahabat aku itu dah jd cm org jauh..saling2 mcm x knal..dulu, orang yg paling aku rapat kt kampus adalah dia..mula2 masuk kampus aku x ada kawan sgt..tp, alhamdulillah..Allah menghantar dia utk menjadi sahabat aku..walaupun berkali2 aku wat dia terasa n dia wat aku terasa tp dia xpenah marah..yang paling bez, dia penah gtaw aku yg "dia x pernah berdendam dgn sesiapa pn"..cantiknya hati dia..
Dalam memikirkan masalah aku, ada juga kawan2 aku (esp pompuan) hadapi benda yg sama..lawak pn ada..nk kna tolong setlekan masalah org yg menghadapi masalh mcm aku tp aku nyer sendirik pn x setle2..tp, ku sekadar mampu memberi ap yg aku mampu..melalui medium blog ni juga, moga2 sahabat aku itu dapat mengetahui yg aku benar2 minta maaf..n melalui blog ini juga, moga2 kita sama2 dapat belajar..
So, ingatlah..jgn sesekali memandang remeh benda yg sebenarnya berat..mungkin, sekeliling kita berleluasa pertelingkahan yg memutuskan silaturrahim, maka, kita sendiri terbiasa..oleh itu, marilah sama2 kita menjadi orang yg luar biasa dgn berusaha sebaik mungkin memelihra ukhwah ke jalan Allah ini..yg bermasam muka itu, eloklah kita sama2 berbaik..face to fac dgn budak itu..clarify everything..jgn berselindung, jgn berbohong n jgn pula menfitnah! marilah sama2 kita berubah untuk mencari keredhaan Allah~

1 comment:

listen to the song of my life... said...

huhu.tetibe sedey ku bce post neh.hope time will heal the pain.the scar will remain, but once the pain is gone; the scar will soon be forgotten.Insyallah.

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...