Friday, May 6, 2011

...oH! beZa rupenyer...

.:assalamualaikum:.

Alhamdulillah..masih lagi bernyawa. Dan Alhamdulillah juga, belog aku juga masih bernyawa. Seinfiniti Terima Kasih kepada yang menyumbang dengan melawat Belog nie.

Previous ENTRY aku cter pasal solat JUMAAT kat tempat aku. 3 months ago aku wat entry tu dengan harapan ada satu perubahan yang berlaku, namun, aku terpaksa mengepost skali lagi entry itu untuk menunjukkan betapa tiada sebarang transformasi berlaku. Sama2 lah kita berdoa agar mereka2 diberi HIDAYAH kerana sesunggunya HIDAYAH ITU HANYA MILIK ALLAH. 

"We can lead a horse to water but we can't make it drink"

Berbalik pada topik asal..actually, nak cter sket, aktiviti2 aku di kampung ni. For sure, hari2 aku kna tolong mak aku prepare lunch. Hahaha. Biler laki masok dapur, mak aku pening kepala. Siyes! Banyak giga aku tanya mak aku.

"Nape kna basuh mcm tu?"

"Awat tak cuci bersih2?"

"Napa kena letak garam jugak?"
Hahahah...yer la, aku nak gak tau sebab apa bnda2 tu berlaku. Nnt anak2 aku tanya, ada la point nak jawab.Hahaha. Btw, lupe nak gtaw, mak aku ada cinonet kebun depan umah ni. Dia ada tanam Cili, Limau Nipis, Serai, Kunyit n Pokok Betik. Biar betikk?? Pokok Betik pun ada..hahaha

Then, satu hari tu, mak aku menjerit kat aku...

"Abang, pi amek sat lima biji cabai idop"

For your information, Cabai is Cili dalam loghat utara. Aku pun dengan penuh kekonfidenannya g la luar amek cabai yang di request kan. Setelah mengira bilangan cili yang dikehendaki, aku pun bergegas ke dapur dengan penuh bangga diri tatkala berjaya memenuhi kehendak dan permintaan mak aku..

"Ibuku...nih cili idop"

Tibe2..berdas2 ketawa dilemparkan oleh mak. Aku salah kira ka? Aku salah tengok ka? Aku amek apa tadi?

"Adoii..belajaq sampai unibersiti, cabai melaka ngn cabai idop pun tataw ka?"

Hahahahah..Alamak?! Salah??? Biler masa cili idop aku amek tadi jadi cili melaka? Btw, cabai melaka or cili melaka adalah sinonim untuk Cili padi or Cili api. 
"Betol la mak..tu kan cili idop. Warna merah lagi. 
Idop lak tu"

Dah2..pi amek yang baru. Pokok dia bawah sket dr pokok serai. Cari ngn mata. Tataw tanya la abah kt depan tu"

Rupenyer aku teramek cili padi/cili api..mak aku nak cili merah...hahaha

Erk?! Kang dah kna fire! Tu la, td tamaw tanya abah..hahahahaha. Betoi kata orang,

"Malu bertanya, salah amek cili la jawabnyer"

Hahahaha...So, kepada kawan2 aku yang jarang masok dapur especially golongan "urban" ni, rajen2 la masok dapor bagi mengelakkan kesilapan mcm ni. Hahaha. Sape kate laki takleh masok dapur, masok je la, belajar apa yg patot. Dah kawen nnt senang, leh sama2 masakngn isteri. Sweet kot! hahaha



see!!! 
Tade beza kan?? No wonder la aku salah amek..hahaha..Btw, cili kering tu cmne lak? Ada ke pokok cili kering? Cili hijau? Cili merah? Argh!! Banyak nyer cili..hahahaha..Pening2~ 

10 comments:

forever love said...

cili kering tue dari cili cili merah tue la..alah yg org buat cili jeruk tue.. hihi

nur amalina athman said...

aik??beza tang mana tue??

munira sajuti said...

kat rumah aku ade dua2 pokok cili ni weyy,, aku panggil cili gemuk, cili kurus,, HAHA

MFbAH said...

@Noratiqah

Alamak...cili pun ada jeruk ke?? hahaha

MFbAH said...

@Amalina

Takde beza kan?? hahahah

MFbAH said...

@Munira

Hahahaha...cili gemuk yg mna? Cili kurus lak?? Cili tak gemuk tak kurus??? hahahaah

azwanyrazak said...

hahaha.. menarik entri nie.. aku mmg suke giler mkan cili tapi xtau nak beza cabai idop ngan cabai melaka.. hahaha.. tapi kt gambaq tue cm xde pbezaan pon.. aku pon penin gak! (bab ang kata laki msuk dapur bley tlg bini msak tue mmg sweet.. aku suke!) hahahaha

MFbAH said...

@Azwany

tengs ye...hehehe..siyes, takde beza an. Cmtu la pokok kt umah aku. So, bukan salah aku la an kalo aku salah amek..hahaha..(sweet? hehehe..nak try jd sesweet tu =) )

forever love said...

cili jeruk tue yg ari cili merah la awk..

Hafiz Hafizol said...

kita boleh memberi kuda minum air tapi tapi tapi kita x boleh paksa kuda minum air 2 .. 2 ke maksud english education di atas abg pious? Muahahaha... ( nampak sgt lemah english education )

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...