Thursday, October 21, 2010

...Kini Hatiku SeBESAR Kolam...

Alhamdulillah..sudah cukup berani plus yakin andai aku katakan aku sudah pulih. Mungkin bukan sepenuhnya namun cukuplah dahulu "sekadar pulih". Alhamdulillah...segala pujian bagi Allah krn kirimkan aku mereka.

Walaupun kekadang "itu2" sering menduga, mengetuk pintu2 hati agar terus gundah, namun aku sudah ada pengubatnya. Bukan dia, jua bukan dia tp DIA.

Mungkin orang kata aku makin pelik. Ada jua menduga aku makin sombong. Terdengar juga menyangka aku sudah bukan seperti biasa. Macam2 pandangan meraka. Tp aku cukup mengerti diri aku krn aku tetap aku.

"Analogi"

Ringkas. Padat. Berkesan. cewahh, ala2 TV3 lak

"Di tangan ku ada dua bungkus garam. Masin. Aku tuang sepenuh garam ke dalam cawan berisi air. Lalu airnya ku teguk. Cukup sekadar mencecah bibir. Sangat Masin. Tidak terdaya. Kemudian, sebungkus garam ku larutkan dalam kolam. Beberapa ketika, airnya ku minum. Nyaman. Segar. Ke mana hilangnya masin garam itu? Pelik."

"inilah ujian"

Sangat sakit andai hati yang berdepannya terlau kecil. Terasa pedih di seluruh pelusuk hati. Lantas...Gugur. Jatuh. Putus Asa dgn kehidupan. Mudah bukan hati kita tertewas. Bukan kita sebenarnya..tp lebih kpd aku. Akal pula lemah mentafsir. Sekadar tertumpu kpd solusi yg negatif. Tiada bahagia.

Cuba, luaskan hati ku berdepan ujian. Luas kan seluas mungkin. Lapangkan selapang2nya. Terus, akalku jua di lapangkan. Jauh. Luas. Lantas..aku masih tersenyum. Muka sekadar senyum. Senyum yg benar2 puas. Subhanallah. Bahagia sudah lama di depanku.

"Tetapi kalau hati kita sebesar kolam, masalah tidak akan mengganggu kita. Kita masih boleh tersenyum sebab kita akan mengerti masalah bukan hadir untuk menyusahkan kita. Masalah dianugerahkan untuk kita berfikir, untuk kita muhasabah diri. Masalah dan ujian akan memberi hikmah kepada kita." - iLuvIslam

Maka, besarkan hatiku, hatimu. Agar bahagia lebih mudah menyinar. Ringkas formula nya. Sukar di amal kan. Mungkin, krn kurang percaya. Atau terlalu memenangkan hati yg kecil. Mengapa perlu takut utk besarkan hati. Hadapi lah dengan realiti, krn ujian itu bukan menyusahkan,bukan membebankan. Sekadar proses tarbiah utk menempuh perjalanan yg singkat utk ke sana. Carilah beral kita. Andai, terlalu memikirkan masalah itu n ini, apakah matlamat kita tercapai. Mana mungkin khilafah Islam tertegak andai individu muslimnya masih terikat dgn masalah sendiri yg tidak pernah selesai2. Kita bukan sekadar hidup, namun, hidup bermatlamat. Maka, fahamilah dengan hati. Fahamilah dgn hati wahai FIRDAUS. Luaskan hatimu wahai FIRDAUS...



piousISsoleh ~bisakah ku gapai~

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...