Thursday, February 24, 2011

...KanToi...

Assalamualaikum...Alhamdulillah..diberi lagi kesempatan untuk menulis. Actually, takde idea nak menulis, so, aku juz nak share some of the perkara2 lawak or memalukan aku tyme keje ni..hahaha..

1st Situation;
Company ni kalo nak berkomunikasi gune Skype. Memandangkan aku ni tekno lg la dr trainee yang len, aku dh ada account Skype n for sure aku sgt expert gune Skype..Ececeh..So, one day ni, dgn niat nak Show Off la kan, aku ajar Zubir (Trainee berkaliber dr UiTM) cmne nak transfer File/Document thru Skype. Aku ckap kt dia, bnda ni simple giler la..bla..bla..bla..padahal dia tak tau yang aku pn baru je discover cmne nak wat mcm tu less than 5 min before dia tnya aku..hahaha..then, aku dgn rse bangganye mengajar dia care transfer file. Aku pn amek satu Lagu Waheeda nak antar kt dia la konon2nyer. So, aku pn sent. Tggu pnyer la lma, tgk2 tak sampai2 ag kt Skype Zubir. Then, untuk wat speculation yang line kt Company hampeh. Pkai Streamyx kot. Hahaha..Tbe2, aku dgr sorg staff bising kt luar. Dia tnya aku,

"Apsal ko hantar lagu kat aku???"

Siyes, tyme tu merah kot muke aku. Sume trainee dah gelak kt aku..hahah..malu2..dekat dua hari gak la segan ngn brader tu. Tp lma2, aku wat bodoh je. 

Moral: Jangan berlagak, tak elok. Kan dah kena cash kat dunia.

Situasi Kedua;
Citer ni trainee lain tak taw. Aku simpan sorang2..One day tu, bos datang kt aku, mintak tolong aku compile kan some document. Memandangkan yang jumpa aku tu, BOS aku, merangkap CEO company lak tu, aku pn tunaikan hasrat n arahan dia dengan penuh berhati-hati dan berdedikasi. Aku pn ala-ala dm drama la kan, lari sna sini wat keje. Nak tunjuk betapa expert nyer aku wat keje ni. Hahaha..tgk tu, niat dah lari. Astaghfirullah. Tbe2, tgh2 lari kebelakang sambil membca dokument2 tersebut, aku terlanggar seseorang. Aku ni kan seorang yang panas baran, kalo budak trainee yang aku langgar ni, sah2 kt sni gak aku marah. Jahat giler. Alih2 kepala kebelakang, rupe2nyer insan yang aku langgar td adalah CEO which is equal to MY BOSS. hahahaha..

Moral: Jangan terlampau takut kt orang. Cukuplah sekadar menghomati dia. Takutlah hanya pd Allah. Lagi satu, jgn ler nak tunjuk yg ko tgh wat keje. Tak psal2 tak dapat pahala. Dah la tak dapat pahala, bermitosis lak kan dosa tu..nau'zubillah.

3rd Situation;
Ni berlaku tyme2 kebosanan, bukan sbb takde keje. Tp sebab keje yang byk. So, nak take 5 five konon2 nyer la, aku pun membuat video call dengan Zubir yg berada lebih kurang 4500mm dr aku..dengan membuat aksi2 terlarang dan dilarang (ketika di opis), ktorg pn ber"sengal"-"sengal'an antara satu sama lain. Tbe2 Zubir stop wat serang aksi, terus je menghadap laptop dan berlakon ala ala keje bertimbun2..haha..aku pun pandang la kat luar, skali, Manager Finance aka anak bos sedang memerhati sambil tersenyum melihat n memandang ktorg. Adeh! Malu giler kot. Tolong2..start pd hari tu, aku dah tak webcam tyme keje.

Moral: Jangan curi2 wat keje lain tyme wat keje. nanti kantoi. Ngan Allah sah2 la dah terkantoi. So, ingatlah, Allah Maha Melihat!



piousISsoleh
~Bisakah ku gapai~

No comments:

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...