Tuesday, June 14, 2011

...homesick...

.:assalamualaikum:.

Alhamdulillah..hari ini telah punya jiwa untuk menulis. Menulis untuk meluahkan. Barangkali bisa menjadi sebuah perkongsian. Perkongsian sebuah cerita biasa dari insan biasa.

Minggu derita sudah mula menjengah. 
Saat2 semua assignment WAJIB dihantar sebelum FINALE. 
Masa dimana lecturer mula mengajar bertalu2 demi menghabiskan silibus yang masih berjela2. Waktu dimana perasaan rindu pada masakan ibu telah muncul di kalbu. 

Teringat satu soklan wajib disuarakan pada mak tiap2 kali balik ke kampung..

"Mak, jom kita buat umah kat Shah Alam. Dekat sket ngan tempat abang belajar. Hari2 boleh jumpa mak"

Oh..bukan soalan barangkali. Lebih pada ajakan dan cadangan. Lantas, cadangan baik aku ini dibalas dengan jawapan baik dari emak..

"Penat la mak mcm ni. Adik suh buat umah kat tempat dia. Pijah pun sama. Ni abang pulak. Seminggu ada 7 hari. Sehari kat Johor, sehari kat Perlis, sehari lagi kat Selangor. Pastu, balik Perak untuk kemas umah sendiri sebelum beralih ke Penang menjenguk kampung mak dan abah. Seminggu tak rehat la mak"

Lucu jawapan emak. Halus. Tapi cukup untuk menyedarkan aku. Bukan aku seorang perlukan emak. Akak, adik, tok, tokwan, anak2 murid mak juga perlukanny 

Cemburu barangkali melihat rakan2 berbahagia pulang ke rumah tiap2 hujung minggu. Bisa makan masakan yagn enak2 Tdor atas tilam empuk penuh privacy. Minum pentang dengan jemput2 kesukaan.

Arrghhh~

.Homesick. 


Sekadar usikan emosi. Perkara biasa bagi mereka yang punya jiwa. 

Emak pesan..

"Kalo rindu pada umah, ngadu pada Allah."

Abah kata..

"Kalo rindu pada kami, bukalah Al-Quran"

Hmm..sudah kering idea. Sebelum berhenti sekadar mahu berkongsi satu lagi madah indah penuh makna..

"Hidup di dunia ini seperti yang panjang dan terlalu banyak perhentian sementara, hingga kadang2 terlupa sebenarnya diri ini hendak ke mana"

5 comments:

MSA said...

cakap pada diri, sabar wahai diri, ku abadikan mu(diri) kepada Allah dan Al-Quran demi agama,emak dan abah tercinta..insyaALLAH mu(diri) akan bersama mereka selamanya di syurga..ameen~~emosi ku turut terusik dengan hidangan jemput2~~

forever love said...

takpe.. sabar itu separuh dari iman.. kalo rindu.. ngadu pada Allah.. berdoa padaNya.. moga kesejahteraan milik abah dan mak ye..

yad'z said...

ni pengaruh post kyerull ea... hehee... btw... betul lah tu.. rindu pada ibu.. sampaikan pada Allah.. insya Allah... sampai ke hati ibu.. =)

NuryBella said...

Jgn ckp u jelez tgk i blk umh tiap mggu...hahahaha..ajk ikt ayahanda skali xnk, klu x blh order mcm2 nk mkn kt my mom...nk cheese cake pn blh buat kn..hahaha

fadlisabri said...

Uwahhhh.....

homesick jugak....rindu malaysia!

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...