Monday, March 28, 2011

...corrosion...

.:ASSALAMUALAIKUM:.

Alhamdulillah..masih lagi diberi kesempatan untuk menulis di Belog. Alhamdulillah juga, FOLLOWER dah makin bertambah. Jazakumullah kepada sesiapa yang sudi membuka piouspdosh. Skang nie dah kat opis, tengah pening wat projek tentang CORROSION kat dalam piping system. 

Biasanya, biler minyak mentah tak di tapis dengan betol, maka, akan wujud kehadiran air..ni la faktor2 yang leh menyebabkan corrosion kat dalam piping. Since, ini berlaku kat dalam, ia digelar "INTERNAL CORROSION".

Tapi, kes yang selalu terjadi is "EXTERNAL CORROSION". 
Corrosion yang berlaku kat luar paip. 
Biler ada corrosion, maka, ketahanan dan kebolehupayaan paip akan berkurang. 
Maka, dah boleh menjejaskan tugas dan peranannya selaku oil transporter...

*REFLECT*

Jom, kita reflect corrosion2 ini dalam diri kita. Leh ke kita ni ber"corrosion". Kalo metal, faktor2 dah menjadi pemangkin corrosion adalah Air ataupun Udara. 
Maka, andai kedua2 faktor corrosion ini juga sama pada manusia, sudah pasti kesemua manusia di muka bumi ni akan "berkarat". 
Sebaliknya berlaku..kedua2 faktor in merupakan keperluan asas manusia. 
Subhanallah, indahnya ciptaan Alah. 


Namun, tahukah kita betapa manusia juga bisa berkarat?? Sama seperti pipe, kita juga boleh mengalami "INTERNAL CORROSION" dan "EXTERNAL CORROSION". 
Cuma faktor2 pemangkin itu mungkin berbeza.

INTERNAL CORROSION
Since, ianya disebut "Internal", sudah semestinya datang dari dalam diri.

Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging.  Apabila daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota.   
Dan apabila daging itu rosak, maka rosaklah seluruh anggota, 
ketahuilah itulah hati.”

Ya...hati juga bisa berkarat. Apabila hati berkarat, bermakna ia sudah mula rosak. Maka, berjaga2lah, mungkin diri juga bakal menyusul untuk menjadi rosak. 
Benarkah hati boleh berkarat?

"Sesungguhnya hati itu berkarat (sebagaimana berkaratnya besi)"

Rasulullulah SAW pernah bersabda seperti diatas. Maka, amatlah benar bahawa manusia juga bisa mengalami "Internal Corrosion". Jika dalam piping system terdapat Internal Corrosion, perkara ini adalah amat paling dibimbangkan. Begitu juga manusia. Amatlah dirisaukan jika terdapat Internal Corrosion dalam diri ini. Kerana, disebabkan corrosion yang sedikit itu, bisa memusnahkan seluruh sistem dalam diri.

Percaya atau tidak?? Hati yang berkarat boleh menyumbang kepada karatnya pemikiran. Pemikiran yang karat pula boleh membawa kepada karatnya diri. Bagaimana karatnya pemikiran? Bagi aku, pemikiran yang karat adalah pemikiran yang tidak berupaya membezakan antara yang benar dan salah. Apabila ini berlaku, maka tindakan yang dilakukan juga boleh menjadi karat. Apakah perilaku yang karat? Sudah tentu perlakuan yang berunsurkan maksiat dan berlandaskan larangan-larangan Allah. Nau'zubillah. Moga2 ini dijauhkan.


External Corrosion

External Corrosion ini lahir dari kesan Internal Corrosion dalam diri. Andai kata dalamnya sudah dipenuhi dengan corrosion, maka, ia merebak pula ke bahagian luar. Apabila seseorang itu melakukan maksiat ataupun menjadikan larangan-larangan Allah sebagai panduan dalam kehidapan. Astaghfirullah. Jelas sekali, External Corrosion ini berpunca dari Internal Corrosion yang tidak dirawat patah lagi dicegah. Bahaya bukan? 

Prevention is better than cure


Aku lebih suka bawakan pendekatan mencegah. Kerana untuk mendesign sesebuah pipe, kita perlu consider properties material yang digunakan. Maintenance juga perlu dilakukan dengan kerap. Apatah lagi observation untuk piping system itu, yang perlu dilakukan lebih kerap supaya lancar fungsinya. 



Maka, berbalik lah pada hati. Hati juga begitu. Perlu diisi dengan material2 kerohanian. Hati perlu dikuatkan supaya faktor2 corrosion tidak mampu untuk menembusinya. Susah bukan. Bagaimana pula dengan maintenance?? Kalau pipe, maintenance dilakukan twice in one year..Namun, maintenance bg hati wajib dilakukan setiap masa. 

 "Dengan memperbanyak Laa ilaaha illallah dan membaca quran"
Hati yang Mati

Ibrahim b. Adham sedang berjalan-jalan di negeri Bashrah. Penduduk Bashrah melihatnya segera datang, dan bertanya,

"Ya Ibrahim, mengapa doa kami tidak dimakbulkan, padahal Allah telah berfirman, 'Apabila hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka katakan bahawa aku dekat. Aku memakbulkan doa orang yang berdoa, apabila ia berdoa kepadaKu...'2:186."

Lantas Ibrahim menjawab, "Wahai penduduk Bashrah, hal itu adalah kerana HATI kalian TELAH MATI dengan 10 perkara. Jika begitu, bagaimana ALLAH akan memakbulkan doa kalian?" "Ya Ibrahim, apakah 10 perkara itu?" Tanya penduduk Bashrah....

Kalian kenal ALLAH tetapi tidak menunaikan hak-hakNYA.
Kalian membaca ALQURAN tetapi tidak mengamalkan isi-isinya.
Kalian mengakui cintai RASULULLAH tetapi tidak amalkan sunnahnya.
Kalian mengakui membenci SYAITAN tetapi menuruti ajakannya.
Kalian mengakui ingin masuk SYURGA tetapi tidak memenuhi syarat-syaratnya.
Kalian mengakui ingin selamat dari api NERAKA tetapi kalian menjerumuskan diri ke dalamnya.
Kalian meyakini kepastian KEMATIAN tetapi kalian tidak mempersiapkan diri untuk menghadapinya.
Kalian sibuk membicarakan KEBURUKAN ORANG tetapi kalian mengabaikan keburukan sendiri.
Kalian MENGUBURKAN orang mati tetapi kalian tidak mengambil pengajaran daripadanya.
Kalian mendapat NIKMAT ALLAH tetapi tidak pernah mensyukurinya.
(sumber disini)
 
Evaluate the level of corrosion

Jom..sama2lah kita mengesan tahap corrosion pada diri kita. Hanya dengan ini, kita bisa sedar yang kita sedang berkarat. Lantas, kita akan segera membuang kekaratan itu. Lihat sahaja pada sebatang paku yang berkarat, buruk bukan. Maka, kolaborasilah dengan diri kita. Buruk bukan kalo kita sudah berkarat??

Perisaikan hati sekuat mungkin dari Corrosion Factors yang antaranya adalah Ria', Takabbur, Bongkak, dsb~
~Jom buang karat~


piousISsoleh
~Bisakah ku gapai~

2 comments:

waN Mohd Salim said...

saLam ziarah buat tuan hamba .. sejuk hati bace blog tuan nih ... best punyer Lor

Siti Safiyyah said...

muhasabah diri memasing...:)

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...