Thursday, March 24, 2011

...i'm just a trainee...

Assalamualaikum..Alhamdulillah, skali lg dpt gak bukak ini belog. Follower dah ler tak meningkat2..hahaha..tp takpe, berbalik pd tujuan aku wat belog, hanya nak luahkan sebanyak mungkin yg terpendam dlm hati. Maklomlah, takde sape yg sudi mendengar an. So, belog je la tempatnye..(ni tak sabar lak nak kawen ni, leh share ngn zaujah..haha)..

Malam ni nak cter sket psal praktikal aku. Ntah la. Kekadang best giler. Kekadang sengal giler. Ntah. Tp satu je psal company tempat aku praktikal ni. They treat us like a permanent staff. Aku tak taw la ni bagus ke tak. Tp aku rase kekadang bagus, but kekadang tu rase tertekan giler. Mengade2 giler kan aku ni. Ni la manusia, tak pernah berpuas hati. Astaghfirullah.

Tp actually, bnda2 cmni la yang aku akan hadapi biler tyme betol2 keje nnt. So, biler orang tnya aku,dah ready ke nak jd engineer, aku akan jawab, "InsyaAllah, dah bersedia". Mungkin korang beranggapan aku belom bersedia ag sbb sket2 komplen psal keje, tensyen lah, penat lah, mengeluh lah..tp bg aku bnda2 tu adalah normal bler bekerja nnt. So, aku dah leh rancang apa yang akan berlaku, maka, hendahnya aku kna la sediakan payung dlu sebelum hujan turunkan. Nseb bek ada setahun lg kt Fakulti, banyak bnda lg leh blaja..

Macam2 pengalaman la dapat tyme praktikal. Aku dpt tgk staff yg busybody ngn keje org len. Staff yg mengampu. Staff yg kaki kipas. Staff yg giler2 la wat keje. Staff yg banyak bersabar. Staff yg depan bos pijak kuman tak mati, blkg bos mem"fire" bagai la. Staff yg suke tgk org len kna marah. Staff yg suke kawan ngn trainee. Staff yg suke je cari salah org len. Staff yg mempergunakan org len. Staff yg bermcam2 lagi..

Aku bukan berniat nak kutuk sape2, tp just panduan n guidelines bg aku utk jd cmne. Choices in my hand. Kekadang kita rase kita dah buat yang terbaik, tp dimata orang, kita tak capai la tahap yang sepatutnya. Mungkin kita rase orang lain buat kerja seolah2 tak sempurna, tp itulah yang bakal duji lambung bagai. Itulah kehidupan sebenarnya. Inilah permainan dunia. 

Maka, apa tindakan kita?? <---aku barangkali
Aku amat tertarik dgn 50 work cultures kt Company ni. Yang paling aku suke adalah the first two cultures. Firstly, "GOD FEARING" and the second one is "IBADAH". Kalo kita sentiasa ingat dan takutkan Allah, maka, sewajibnya setiap tindakan kita is based on Jalan Allah. Makna kata disini, kalo kita wat keje tu, kita takde la nak tikam orang dr belakang. Nak aniaya orang lain. Nak kasi malu orang lain. Kalo betul2 kita hadam culture tu, kita akan sentiasa support orang tu. Kekadang, kita ni bukan la nak sangat orang puji keje kita, jauh sekali mengagungkan kerja kita, tp cukup lah sekadar menghargai dan menyokong orang tu. Kalo ada salah, tegurlah sehalus mungkin. 

Lagi satu, kalo lah kita tiap2 pagi niat yg nak gi kerja ni KERANA ALLAH, insyaAllah, kerja kita smooth je. Takde la rase nak marah2. Takde lah rase gabra semacam. Takde la rase nak buli org lain. Takde la nak mengeluh je setiap mase mcm aku tgh wat ni. Astaghfirullah. Kekadang bukan apa, dah fed up sangat, so, terpakse mengeluh juga. Walaupun hakikatnya tahu tak elok mengeluh. Tapi, aku ni manusia yang lemah. Maka tolonglah sesama manusia yang lemah ni. Baru la leh jadi kuat. Bukankah biler bekerja dalam jemaah itu akan lebih kuat??


Apa2 pun, inilah kehidupan alam pekerjaan. Maka bersyukurlah selalu. Mungkin, dengan pengalaman2 ini, dpt mebantu aku utk cepat get used dalam alam pekerjaan nnt. Aku guanrantee yg alam pekerjaan sebenar akan lebih mencabar. Terima kasih kepada Company ni sbb sanggup terima ktorg to be a part you. Yes, mmg teramat benar yg ktorg still tak reti wat kerja dgn sempurna, tp jangan lah lupe yg ktorang "just a trainee". Kekdang aku juga serinkali lupa yg "I'm just a trainee". Alhamdulillah, lecturer pn dah dtg visit. Harap semuanya akan OK. Akhir kata, "I'm Just a Trainee"....


so, untul entry ni sgt bosan sbb aku mengarut je..haha..okbai.

No comments:

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...