Thursday, August 11, 2011

...beduk, mercun dan tadarus...

EDISI BEDUK


Teringat zaman kecik2 dulu, masa mula2 puasa kat tempat baru, rasa lambat je berbuka. Kalo dulu tengok azan kat TV tyme Maghrib terus leh berbuka. Tapi skang, lepas 5 minit azan baru leh makan. Kalo dah dekat meja makan, even 5saat pun lama rasanya.


Selalunya kat meja makan, biler abah stat makan kurma, baru sume yakin nak berbuka. So, bler abah berbuka kat luar, sume macam tak berapa yakin nak berbuka on time. hahaha. Maklomlah, kat umah ni ada 3 jam. Tapi mana satu yang paling tepat pun ktorg tak taw. 



“Para sahabat Nabi Muhammad (saw) itu adalah orang-orang yang paling bersegera
berbukanya dan paling lambat bersahurnya”
(Riwayat Baihaqi)



Kalo dulu, kat surau ni, ada sorang pak cik akan ketuk beduk biler berbuka. Dengar je ketukan pertama, terus grab air. Rajen pakcik tu g ketuk beduk. Kuat lak tu. Tak berbuka ke?? hahaha.. Aku selalu salah sebut, orang panggil beduk, aku sebut biduk. Tak pasal2 kna bahan ngan member2 aku.


 Ini beduk  =)


Ini biduk  =)


Teringat satu cerita, jiran sebelah umah aku, satu hari tu, seisi umah bukak pose lambat. Sebab nya tak dengar bunyi beduk tu. So, nak yakin kan diri, terpaksa la tunggu azan Maghrib yang selalu berkumandang lepas 15 minit waktu berbuka. Sian dorang. Ktorg tyme tu dah kenyang, dorang baru nak makan.


Tapi, sume ni cerita dulu. Cerita aku mula2 kenal puasa. Puasa yang pada ketika itu sekadar faham tak boleh makan, tak boleh minum, tak boleh korek hidung. Sekarang, hanya beduk tu je tinggal kat surau. Pakcik tukang ketuk pun dah takde. Dah takde sape rajen g ketuk. Lagipon, skang ni zaman canggih2. Bukak laptop pun leh tau waktu solat.


Tapi, bak gurauan ustat2 sekarang ni, tyme bulan puasa, kita akan hafal Waktu Maghrib ngan Subuh. Tapi, kalo hari biasa2, dua2 waktu tu la selalu jadi "Solat Gajah". Lawak pun ada. Sedih pun ada. Tapi kekadang, aku pun buat macam tu juga.



“ Barangsiapa yang berpuasa dalam bulan Ramadhan kerana keimanan dan
mengharapkan keredhaan Allah, akan diampuni dosa-dosanya yang terdahulu”



koleksi baju melayu (baju raihan) untuk Solat Terawih..ada sape2 nak sponsor baju lagi?? hahaha


p/s: Doakan aku dapat Scholarship ye
p/s/s: Aku doakan kamu, kamu dan kamu sihat2 belaka. Sape2 yang kat perantau tu jangan sedih2 ye  ^_^
p/s/s/s: Doakan family aku termasok aku semoga sehat selalu ye. Especially, mak aku.  ^_^


....EDISI MERCUN [PART 1]....

2 comments:

[k]o{q}i[n] said...

kalo xde apa yg leh wat jd penanda waktu berbuka, kalo dh yakin masuknye waktu, buka je.. jgn ragu2...

yad'z said...

huhu.. kenangan puasa dulu2..
betul jugak kata ustaz tu.....
selalu je jadi subuh gajah.. nguuu..


hurm... if dpt sholarship..
mkn jauh lah ye.. hehe.. adk doa kan... insya Allah.. aminn... ^^

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...