Friday, August 19, 2011

...beduk, mercun dan tadarus...

....EDISI MERCUN [PART 1]....

Masa abah kerja Askar dulu, jarang dapat maen mercun. Sebab masa tu duduk dalam Kem Askar. Kalo maen gak, konpem aku jadi mercun lepas tu. Lagi satu, abah garang. Tegas. Ala2 Sarjan Misai tuh. Kawan2 aku kat sna gak sume dilatih dan dididik untuk tidak bermaen mercun. Kalo maen pun, maen bunga api. Tu pun kena menapak kat padang. Takleh maen depan umah sebab banyak kereta. Ktorg didoktrin yang kalo maen mercun kat depan umah, nanti kereta terbakar..tak leh raya.


So, aku paling suka bila tyme balik kampung belah mak aku. Sebabnya, Pak Su aku yang melatih ktorg agar berani bermain mercun. Tapi, ktorg maen tyme abah g Terawih. Aku ngn sepupu2 aku "Terawih" kat umah. hahaha.. Selalunya, lepas Solat Isyak, aku ngan sepupu2 aku kena pasang pelita. Lepas pasang pelita, ktorg men bunga ap ngn aci nyorok. Lepas Pak Su aku balik Terawih (dia kata dia wat lapan), baru ktorg maen mercun. Mercun Roket, Mercun Telur Naga, Mercun Papan, Mercun Mancis, Mercun Gasing. Tyme kecik2 tak berani ag nak men mercun bola..bahaya!!

Bila dah besar sket, Pak Su aku dah kawen, ktorg dah tak maen mercun. Aku lak dah pindah kat tempat tinggal skang. Kat Lorong aku ni, kebanyakkannya sebaya ngan aku, so, sekepala la. Selalunya Terawih g jenguk muka kat ayah aku, pastu balik sebab nak maen Galah Panjang, Nyorok2, Jengkit2 mcm 2 ag la. Sah2 gak mercun pun tersenarai. Tapi ktorg tak men mercun depan umah, sebab nanti kena marah ngn Pak Haji (garang o0oo) dan Mak aku (ustazah tuh). So, ktorg g ladang sawit g maen kat sna. Kat surau pun ktorang tak cucuh. Yer la, bak kata kawan aku, yang g surau sume orang2 tua, kang tak pasal2......(sambung sendiri)

Tapi skang, dah besar dah tak maen. Malas. Rasa cam bodoh je maen mercun..haha. Skang tengok bebudak maen mercun je. Tapi bebudak skang amat kurang ajar. Depan umah dorg baling mercun, bawah kereta dorang cucuh mercun, tepi surau dorang lempaq mercun.  Lagi marah lagi galak dorang maen. Tapi depan umah aku mmg takkan ada orang maen. Sebabnya mak aku akan kejar budak yang baling mercun depan umah. So, dorang memang takot. Padan Muke!


Maen bunga api dah la..selamat..

JANGAN MAEN MERCUN. BAHAYA!!

p/s: Teringat masa duk Sungai Buloh, ada letupan/kebakaran terbesar Stor mercun. Dekat je ngn umah aku
p/s/s: Tokwan aku masuk Hospital, doakan dia sehat ye.
p/s/s/s: Aku demam. Sekian ^_^

....EDISI MERCUN [PART 2]....

2 comments:

NURUL AINI NORAZMAN said...

hahaha~budak2 skunk xreti tkot dah men mercun,.makin kreatif ada la,.dimsokkan mercon dlm mentol lampu,.habis hilang jari lepas tuh,.ishk3s

MisS NaSiHa said...

pdaus..ak smpai sekarang main mercun g..ak g kt ujung kt padang sekolah..balong kt stu..hahahha

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...