Wednesday, April 6, 2011

...bekpas...

.:ASSALAMUALAIKUM:.

Alhamdulillah, diberi kesempatan untuk menambah lagi koleksi entry yg mengarot ni. hehehe. Hmmm, hari ni dah hari ketiga berturut2 aku bekpas before g keje. Satu pencapaian hebat ni. Sbb aku takleh makan awal2 pagi, nanti aku akan mengeluarkan sisa2 kumbahan dengan "lancar" sepanjang hari. Tapi, akibat desakan melampau dan agungan hebat dr akak aku tentang kesedapan nasik lemak macek kt surau tu, aku akhrnya terpedaya.


Hari Isnin, dengan semangat yg malas untuk ke tenpat keje, aku pun bergegas2 turun ke bawah menuju ke tempat macek tu menjaja. Mak aih! ramai giler..siyes..lambat la aku g keje kalo cmnie. Habes la kene perli kaw2. hehehe. Then, dgn muka yg amat yakin dgn baju keje yg semart aku terus melangkah...aku pun BERATUR mengambil number giliran. 

"Adik nak apa??"

nak je aku jawab;

"saya nak rumah sebijik plus orang gaji, leh tak??"

leh lak tanya kan, dah sah2 la aku nak nasik lemak sbb beliau pun jual nasik lemak je..Namun, aku masih berbudi bahasa nie pun menjawab;

"Nasik lemak dua bungkus macek, sambal lebih ye"

Lantas, dengan sekelip mata terus siap. Aku terkebil2. Bukan aku sahaja, semua orang disitu terkebil2. Tbe, kedengaran suatu suara macek lain yg amat pedas didengar;

"apa nie Nah, aku dah tggu lama ni, orang lain yg dapat dlu"

Macek yang menjual nasik lemak tu pun balas la balik;

"Adik ni nak g keje, lambat nanti dia pegi keje. Bagi dia dulu ye. Kita kan kawan baik"

Namun, pujukan dan penjelasan macek yg tersebut tidah diendahkan oleh macek yg sedang membara tersebut. Lantas dia menjawab;

"nape wat aku camni. Anak aku kt umah tu pun nak pi keje gak. Dia nak makan gak"

Aku bengong bingung...tataw nak wat apa. Blur. Terkaku melihat dan mendengar "perbualan" dorang. Maka, aku pun dengan rase bersalah menyampuk perbualan mereka;

"takpe la macek, macek amek dlu. Saya tggu"

Macek yg membara terus menjawab dengan baraan itu masih nyala membara;

"amek la..kamu kan nak cepat. nak pegi keje!"

Aku pun tersenyum, lantas, mambayar sambil mengucapkan jutaan terima kasih kpd macek si penjual dan meminta maaf kepada macek yg membara itu.

Hari selasa, aku bangon awal. Aku semangat sket. Turun dengan pkai baju ala2 apek g jual sayur, aku pun pegi la queue lg kt macek tu. Seperti biasa, aku yg dapat dlu. Aku serba salah. Namun, kali ini berbeza sedikit situasi nya. Macek penjual tu mintak permission semua yg ada kat situ dlu untuk kasi aku dlu. Mereka seakan2 merelakan dalam keterpaksaan. Hahaha.. nway, tq macek2~
Hari rabu, aku turun g beli bekpas ngn baju keje lg. Sesampai je kt tempat tu, kecewa! Macek tu tak bukak lg. Ahhh..kecewa. So, aku decide beli kt tepi opis je. Sampai kt tepi opis, kna tggu agak lma. Aku nak beli kuih je kot. Tapi disebabkan terpaksa mengikut turn, maka, lambatlah aku dapat. 

So, aku sampai skang masih lagi memikir. Nape eh Macek tu kasi kt aku dlu. Aku pun ada la sedikit assumption (engineer pakar wat2 assumption ni), antaranya;

1. Macek tu mengambil berat keadaan situasi semasa orang lain.
2. Macek tu tanak tengok muke aku yang ensem/tak ensem ni lama2.
3. Macek tu tanak kasi aku malu sbb aku je lelaki tyme tu.
4. Macek tu ada hal2 wanita yg hendak dibualkan bersama geng2 nya.
5. Macek tu memang baek!

Apa2 pun, macek tu mmg ROCK BAIK sebab dia consider aku yg nak cepat ni. Kekadang aku rase bersalah sebab macam amek hak macek membara. Patot dia yg dapat dlu kan. Tapi nak wat cmne an. 

Apa2 pun aku harap, friendship macek menjual tu ngn macek membara tu tak akan terjejas dek kerana aku. Risau gak aku. Ada lak yang bermasam muka. Kan tak besh macam tu. Kepada sekalian2 Macek;

"saya mintak maaf ye"

20 comments:

forever love said...

wah.. sebab encem sangat nie.. haha

MFbAH said...

@ atiq

saye tengah belasing~

forever love said...

hikhik..jangan lah blushing...

Anonymous said...

tu makcik tu nak tgk ke-gentleman anda lah kot, nak buat menantu takpun husband ? HAHAHAHA !~

MinahSpekMerah said...

wow..rajen hapdet belog...bagus2..

Azuan said...

mak cik tu tertawan tu..haha

MFbAH said...

@ckozarith
hahaha..husband?? erk?! cam pelik je..adeh~

MFbAH said...

@Aku bukan Juliet
biler kamu mau hapdet??

MFbAH said...

@Azuan
hahahaha...ngarut je~

nur amalina athman said...

like,like entry nie..macik tue baik btol yerr..dia nak wat menantu kot..haha

AnakPakZohar said...

hehe,,,, baik tul makcik tuh.. nak pinangkan tuk atok saye ley tak?? huhu

qiela said...

haha..
macek 2 berkenan nak wat menantu x..hehe

Along Usop said...

calon mnantu letu.. hahah.. =)

Oppa Kudin Nz said...

td baru je mkn nasi lemak..best~ :D

ainaurush said...

.. sbb mak cik tu taw yg ko ni ensem, than die nak promot kat anak die.. ngee~~

SyedGraphix Dot Com said...

hahaha. leh wat menantu :P

MFbAH said...

hahaha..lupe lak nak tnya, macek tu ada nak dara ke tak..hehehe

fyna ahmad said...

baeknye macek tue...






jom singgah n follow belog fyna.
http://inibelogfyna.blogspot.com/

Biey said...

rasanya sebab yang kedua kot.. hihi..

Jom terjah Entri baru !!
~ Tempat - tempat yang EKSTREM untuk melakukan aktiviti masa lapang ~

Nur Liyana said...

haahaha......yg no 4tue pun bley jugak..hehehhe

hahahah...diorg ada benda nk sembang la....hahhah

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...