Sunday, April 10, 2011

...kawan nanges...

.:ASSALAMUALAIKUM:.

Alhamdulillah..masih lagi diberi peluang untuk men"update" belog. Terima kasih kepada mereka2 serta kalian2 yg sudi menyinggah sebentar kt belog yg mengarot ni. Maaf andai terdapat cacat cela. Kerana sesungguhnya, yang baik itu semuanya datang dari Allah, dan yang buruk itu disandarkan kepada aku untuk menunjukkan betapa lemahnya. 
Actually, takde idea nak tulis apa. Maybe sebab letih plus demam plus malas nak pegi keje sok, so, aku pun godek2 la koleksi lagu2 yang aku ada. Tbe2 aku tertarik kat satu lagu ni, lama giler dah tak dengar. Biler dengar skali, terus dapat idea nak tulis apa. So, terimalah

~KESEKIAN KALI~
Kesekian kali kini ku berdiri
Tulus hati dihadapanmu
Masih terus merayu dengarkan aku

Jalan yang berliku
Sepanjang hayatmu
Aku juga merasainya
Lantas aku mengerti dan memahami

Lihatlah ke dalam hatimu
Percikan cahaya
Yang akan membara
Menjadi penerang segala yang didepanmu

Lihatlah jua ke hatiku
Aku lah temanmu
Terimalah aku
Kita kan bersama mengharung dunia fana ini

Kesekian kali ku ulangi lagi
Tidak kan pudar keyakinanku
Yang kau akan berdiri atas kemuncak tinggi

Lagu ni nyanyian Suhaimi (ex-Inteam) featuring Munif Hijaz. Once again, lagu ni berkisar tentang FRIENDSHIP, UKHWAH, PERSAHABATAN. So, for me, lagu ni macam isi hati seorang sahabat kepada sahabatnyer yg lain. Maybe sahabat baik dia tu tgh down, so, dia pun nak kasi kate2 semangat. Siyesly, kalo aku la tgh down, ada org kasi aku kate semangat an, mesti aku semangat balik punyer. Tapi, member aku selalu kate;

"kawan ketawa bersepah2, kawan nanges nak cari sorang pun payah"


Entah..maybe aku ni laki kot, mna leh nanges2. So, takde la member nanges an. Logik gak aku alasan tu. Tapi aku pernah dengar satu lirik lagu ni bertajuk "Menangislah Dibahuku" nyanyian kumpulan "Firdaus" (kumpulan nasyed aku nih..hahaha) dan dorg sume LELAKI.



menangislah...
kadang MANUSIA terlalu sombong tuk menangis
lalu untuk apa airmata telah dicipta
bukan hanya bahagia yang ada di dunia

 See! Dalam lagu tu pun suh nangis. Siap suh nangis kat bahu dia lagi. Beruntungnyer mamat tu, dah dapat kawan menangis. Camne eh kawan nanges tu?? Maksudnyer, tyme aku nanges, dia pun nanges skali la?? alaa..senang la cmtu..aku pun leh jd. Nanges je kot.

Adeh~ 
Senang nyer an kalo cmtu. Dah sah2 la bersepah2 kawan nanges kita an. Tengok citer 
"1 Liter of Tears" (cter korea jepun paling di feveret), then, nmpak kawan nanges, 
kita pun nanges la skali. Dah dpt jd kawan nanges. Kacang je.

Senang nyer. Actually, apa yg dimaksudkan ngn kawan nanges tu adalah seorang sahabat yg sentiasa bersama kita tak kira kita dalam kesenangan ataupun kesusahan. Senang cakap, biler kita senang, dia adalah orang paling bahagia tengok kita senang. Dan biler kita susah, dia ialah orang yang paling derita tengok kita susah.

Mak aih..ada ke manusia macam ni?? Ada je. Kalo tak, masakan lagu "Kesekian Kali" tu wujud. So, mana nak dapat kawan nanges ni?? Aku nak dua tiga orang. Nak wat spare part. Hahaha. 

Macam mna nak dapat?? 

Senang je..

Kita la kena jadi dulu kawan nanges untuk kawan kita.
Maka secara automatiknya, dia juga akan jadi kawan nanges kita. Senang bukan. Semuanya bermula dari diri kita. So, macam mna nak jadi kawan nages untuk orang lain??

"3 Perkara"

Jawapannyer ada tiga je. Amat mudah. Pertama, kita perlu mengenali kawan kita tu. Proses berkenalan bukan hanya sekali sahaja. Ini adalah proses yang berterusan dan berkesinambungan. Bukan sekadar kenal nama dan tempat tinggalnya, tapi lebih dari itu. 

Nape perlu kenal lebih2?? Sebab, biler kita knal seseorang itu dengan lebih mendalam, kita akan lebih memahami dia. Apabila kita dah benar2 fahami kawan kita tu, maka amat mudah la untuk kita menolong dia. Mudah bukan.

Kenal ----> Faham ---> Tolong

So, kita akan menjadi seorang "KAWAN NANGES" kepada seorang "KAWAN NANGES" yang lain. Indah bukan ukhwah andai semuanya disandarkan KEPADA ALLAH. InsyaAllah, moga2 kita dapat menjadi kawan yang tak mengumpat kawan dia kat belakang, kawan yang tak tikam kawan dia dari belakang, kawan yang sentiasa support dengan kejayaan kawannyer dan berbagai2 lagi impian kita terhadap kawan kita.

Semuanya bermula dari kita =)

p/s; ada member cakap, "Tak laki la kalo nanges" hahaha..aku bukan suh korang sensitip sangat, sket2 nak nanges..tp, adakalanya, ko kna nanges gak..betul~





9 comments:

MinahSpekMerah said...

sati liter air mata citer jepong la der..

MinahSpekMerah said...

*satu

forever love said...

maaf jika saya masih tak menjadi kawan menanges kamu...

jgn lupa mam ubt okie.. jgn minum ais tue.. pantang la kejap.. smpai baik demam tue

MFbAH said...

@yan
betul la aku tulis tu...

MFbAH said...

@atiq

baek bos SB...skang gak sy makan ubat =)

AnakPakZohar said...

haha... ko memang kawan nagis aku .. huhu.. mase aku down ari tuh ko care pasal aku siap lolipop kan.. hehe.. insya Allah aku akan jadik kawan ketawa n nangis.. tu pun lau ko rase aku layak .. ehhehee.. :P

MinahSpekMerah said...

cet...bru tuka....zzzzz.

Hafiz Hafizol said...

saya kah kawan menanges itu abg pious??? lalalala

ainaurush said...

.. pious.. jgn cite kita slalu nangis bersama.. haha

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...