Sunday, April 10, 2011

...polis sentri...

.:ASSALAMUALAIKUM:.

Alhamdulillah, masih lagi diberi kesepempatan untuk menulis lagi walaupun tengah sibuk kat opis lg ni. Sementara tunggu Mrs Photostat ngn Madam Printer wat keje2 dorang yg bertimbn2 tu, so, aku amek peluang ni untuk update. Aku dapat idea nak update sbb td aku terdengar dua orang budak tgh bersembang. Comeii je dorang ni...



 ***

Budak A; Weyh, nape ko sedeyh je ni?
Budak B; Tak de apa2 la...kami pun tataw nape kami sedih, tbe2 je rase sedeyh..
Budak A; Alaa..cerita je la kat kami..kami janji tak gtaw sape2..cer crite, cer crite...
Budak B; Minggu lepas, kawan baek kami beli pensel tekan baru. Chantek.
Budak A; Laa...nape ngn pensel tekan dorang???
Budak B; Tak da apa2 la..saja ja...
Budak A; Ko nie!! Geram tau kami. Kami tamao kawan ko kalo tak gtaw kami.
Budak B; Ok2..depa beli pensel tekan. Lawa. Pastu depa duk tayang kat semua orang yang   depa ada pensil tekan baru. Macam la kami takleh beli pensel tekan lagu tu. Kamipun boleh beli la, tp kami malas ja.
Budak A; Hmmm....so, ko jeles la ni??
Budak B; Bukan jeles la. Tapi menyampah. Macam la depa ja boleh ada pensil tekan. Yang duk tayang berlagak kat semua orang tu watpe..huhu
Budak A; So, apa ko nak wat skang?
Budak B; Aku tak kawan la dengan depa. Depa ada kat kantin, aku pi koperasi. Depa ada kat toilet pelajar, aku pi tandas guru. Depa pi sekolah naik bas, aku pi gayuhbasikal.
Budak A; Laa..nape wat camtu?? Tak ke penat ko nanti.
Budak B; Aku rimas tengok dorang. So, aku wat la camtu. Lagi aku tak sakit hati.
Budak A; Kalo betul la ko tak sakit hati, nape ko ungkit balik2 bnda2 macam tu??
Budak B; Kan ko yang tanya tadi, aku cerita la.
Budak A; A'ah kan..lupa lak. Jap2..aku pelik la, nape ko susah payah lari dari diorang?? Macam main polis sentri lak.
Budak B; Kan dah cakap tadi, aku menyampah tengok diorang. So, aku lari la dari diorang..
Budak A; Budak2 tu la punca masalah ko. Ko lari dari diorang. So, ko lari dari masalah. Tak ke mengom namanyer tu?? Aku tengok dah macam main polis sentri lak. Depa duk kejar ko. Ko duk lari dari diorang. Lagi ko lari, lagi diorang kejar. Lagi diorang kejar, lagi ko lari. Tak ke ngok namanyer. Confront la ngn masalah ko tu. Terus terang ngn diorang. Kan senang. Masing2 tak terase, masing2 tak sakit hati.
Budak B; Mak aihh..panjangnya ko membebel. Aku bukan main polis sentri ngn diorang la. Aku main sorok-sorok ngn diorang. Lagi depa tak jumpa aku, lagi la aku nyorok dalam2. Biler menyorok, diorang tak jumpa aku. So, aku takda masalah la.
Budak A; Kepala hotak ko! Ko nyorok dari masalah, lagi la masalah tu galak cari ko. Apa ko rase biler ko maen sorok-sorok?? Mesti ko rase cam takot2, tak tenang, berhati2 segala bagai. Kan dah susah kan ko. Penakut rupenyer ko ni. Lelaki ke ko ni??
Budak B; Erk?!!? (insaf seketika...tbe2, dia transform) Alaa, nyah..i bukan ape, i tak ready lg nak jumpa diorang. Biar hati i tenang bagai duu, baru i jumpa diorang ye.
Budak A; Lantak ko lak!! (tbe2 ter"emo" lak dia ni). Aku malas nak layan ko dah. Ingat, lagi ko lari dari masalah, lagi masalah tu kejar ko. So, confront with your problem!!
Budak B; Kena ceramah lak..adeh~

***

Dulu aku fikir, budak2 mesti takde masalahnyer. Hepi je tengok diorang. Tapi, aku sebenarnyer silap. Setiap dari kita mesti akan didatangi dengan masalah. Masalah itu mungkin satu bentuk ujian. So, terpulang pada kita untuk menghadapinya. Kita ada macam2 options untuk selesaikan masalah kita, tapi bak kata budak tadi, jangan sesekali cuba lari dari masalah.. =)




 p/s: kat opis lg ni..hahaha...so, entry ni amat2 la mengarot..takde isi langsung =(  maaf ye~

17 comments:

forever love said...

atq dapat apa yg daus nk sampai kan...

yup.. semua manusia ada masalah.. semua kene tempuh masalh tue.. bukan lari dari masalah.. lagi kita lari dari masalah.. lagi banyak masalah yang akan datang..sebabnya.. masalah yang lama tak selesai lagi.. kan3?

cik aufa faqihah said...

aah, sape kate budak kecik tak ade masalah...
budak kecik lagi byk yg mereka nak tawu, macam2 persoalan yg mereka inginkan jawapan,..

sama je bila dah dewasa masalah akan tetap ada,, jadi anggap masalah tu sebagai satu motivasi diri supaya kita lebih matang kan :D

Miss Meen said...

Yup !!! Sapa kata budak kicik tarak masalah ^_~
Semuanya ada cume kdg2 tahu dan tak tahu je
Nice entry !!!
Ending dia paling besh ...kata2 nasehat ^_~

Fairosza said...

bgus2..ala budak2,biasalah..=)

hafiz hafizol said...

malas nak baca.. pnjg sgt.. Lalalala..

Nobita Sensei said...

setuju 101%. budak-budak ada masalah mereka sendiri.

Aku bukan Juliet. said...

hahahaha....mengom!!!~...part atas conversation 2 nais dah..part last...pesal tah sggh familiar...hahaha..ngokngek.

upah aku, satu sesi 100.tp sebab membe,90 r.ok?nnt ak msg akaun bank.wakakaka.

piouspdosh said...

@atiq

Alhamdulillah...betol la tu. Sy ni kekdg suke lari dari masalah..ish3

piouspdosh said...

@cik aufa

jom2..jadikan masalah as a motivator kita..erk?! camtu eh??

piouspdosh said...

@miss meem

^_^

piouspdosh said...

@fairoza

kan3..budak2 comei..mcm _____ (sile isi tempat kosong)

piouspdosh said...

@Hafiz Hafizol

tape2..akan ku kenang jasamu tu..sekian.

piouspdosh said...

@nobita sensei

setuju 101% budak2 comei~

piouspdosh said...

@yan

untuk pengetahuan ko, entry nie adalah karya senirik ye..lalalala~

forever love said...

so lepas nie cuba berdepan dengan masalah tue sampai masalah tue selesai

piouspdosh said...

@atiq

problem!! here i come~ dush2~ hahaha (ok, terover lak...)

forever love said...

haha.. kalo camtu.. problem pun lari.. hihi.. terpelanjat dgn daus.. hihi

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...