Saturday, April 2, 2011

...HARAM weyh!...

.:ASSALAMUALAIKUM:.

Alhamdulillah, sekali lagi diberi kesempatan untuk hidup dalam dua nikmat terbesar which are ISLAM n IMAN. Post kali nie nak share tentang kejadian KONTROVERSI yg berlaku ketika aku di Matirks Kedah kire2 3 tahun lepas....
***

Di dalam sebuah masjid, di sebuah kolej matrikulasi terkemuka di pinggir Kedah, kelihatan lima orang pemuda yang serba hensem plus macho sedang asyik menelaah pelajaran Biologi tatkala peperiksaan finale sudah mule menjengah. Seorang demi seorang kelihatan khusyuk mengulangkaji sehinggakan lintasan seekor cicak pun tidak mereka sedari.



Tibe2, kedengaran ke"vibration" henpon2 mereka serentak. Mereka tergamam, lalu masing2 membaca isi kandungan mesej yang baru mereka terima. Suasana suspens mule menyelibungi. Masing2 sibuk membuat andaian. Adakah ini soalan2 bocor? atau SMS berantai yg bakal menhabeskan kredit mereka yg lurus?? Pelbagai persoalan mule berlegar di dalam kotak fikiran mereka. Lantas, dengan penuh keyakinan bersulam ke"cuak"an, mereka pn membca mesej2 mereka....

"Wahai Sahabatku, ketahuilah, telah disepakati bahawasanya HARAM 
menikahi gadis satu kampung"

(isi kandungan mesej tersebut)

Seorang demi seorang memberi reaksi yg pelbagai. Ada yg mula menampakkan ketidakpuasan hati. Ada yg tersenyum lega barangkali (sbb tanak dgn pilihan mak dia yg berkenan ngn gadis satu kampung). Ada yg terus mengulangkaji (hampeh! takde feeling langsung). Ada juga yg mula menyelak kitab2 hukum hakam Islam dalam bab penikahan. Masing2 tidak bersuara. Kaku! Kecewa! Frust!

Maka, ada yg mula berkira2 untuk melupakan niat meminang anak jiran satu kampungnya. Ada juga mahu menulis surat kepada Majlis Fatwa meminta ini di revise semula. Ada juga yg mula kelihatan mahu menangis akibat terlalu kecewa dengan mesej yg baru diterima ini. Ada juga yg terus mengulangkaji.
Lantas, seorang yg boleh dikatakan hensem plus jambu pun bersuara.

"Betul ke mesej nie??"
"Tak pernah lak aku dengar..hmm, kalo macam ni, susah la..mak aku dah carikan..hmmm..ala...camne ni..."

Balas seorang sahabat yg memahami isi hatinya.
"Ko takpe lagi, baru nak berkenalan. Aku nie, satu kampung dah taw aku syiok kat dia...nak wat cmna ni.."

Sampuk seorang sahabat yg agak sehat badannya.

"Naseb bek aku just suke kt dia je. Takde express feeling lg ni. Takpe la, takde jodoh ku ngn anak Pak Cik Fulan tu nak wat cmne kan. Cari yg lain la."

Seorang lagi terus berlari keluar, mule bergayut barangkali. Maka, tinggal seorang lg yg sedang asyik mengulangkaji. Sesekali dia tersenyum. Giler hape, belajar BIO pun leh gelak. huhuhu

Kemudian, beberapa lama selepas itu, mereka didatangi lagi dgn satu khidmat pesanan ringkas. Kali ini berbuyi;

"Woit, bacalah bagi habis mesej tu!"

Lantas, mereka mule mebca kembali mesej yg diterima mule2 td..

"...Fatwa ini dikeluarkan dengan dalil dan hujah yang amat kukuh. 
Masakan boleh berkahwin dengan gadis SATU KAMPUNG, sedangkan ISLAM hanya membenarkan seorang lelaki berkahwin empat orang shj,
itupun sekiranya memenuhi syarat2 yg ditetapkan..
jangan tensyen2 study, ikhlas dr aku yg duk sebelah korang ni..haha"

Lantas, keempat mata2 tertumpu kpd seorang hamba Allah yg leka study td. 
Rupenyer dia lah dalang disebalik mesej ini. Masing2 meluku kepalanya sehingga dia terlupa apa yg dia belajar td. hahaha~

Kenangan di Matriks~
***
MORAL OF THE STORY;
1. Jangan cepat melatah! <---siasat dlu berita2 yg kita terima, kaji dengan teliti.
2. Jangan stress2 belajar <---kpd sesiapa yg bakal amek finale~
3. Jangan sebuk nak kawen je..belajar rajen2 dlu <----takyah la kapel2 ni, kawen je terus :)



3 comments:

~Airieda~ said...

hehehe...tuu laaa org kita ske jump to the conclusion...

dulu akak pun matrik kat kedah jua..tapi dulu matriks under Universiti...

Amanina said...

haha. terkejut jugak la baca tadi

yad'z said...

haihh... never jump to conclusion,.. lau tak gini ler jadiknye

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...