Wednesday, May 18, 2011

...aKu diBuLi...

.:assalamualaikum:.

Alhamdulillah..masih lagi diberi kesempatan untuk meng"update". Semalam seharian cat rumah nie. Nak upgrade sket umah aku nie, so, aku letak la tangga. Tapi still rumah usang lagi. Tak tau la biler nak lawan jiran aku tuh. Hehehe

Hari nie gak hari kedua aku masok kelas. Control Engineering. Tengah2 kelas tu, tbe2 teringat satu pengalaman pahit yg dialami aku beberapa bulan yg lepas. 
Penulis di buli..masih ada lagi gejala buli skang an~
see!! Gambar dah menceritakan segala2nya. Apa salah aku. Apa dosa aku. Mengapa aku dilakukan sedemikian rupa? Aku hanyalah insan biasa. Insan biasa. Erk! Ter"drama" lak. Yer la kan. Pakai semart2, emsem2, last2 kena buli. Ape kes!

Korang pernah kena buli??
Nape buli selalu sinonim ngn asrama?? Kalo ada senior, mesti ada kes buli. Kalo ada junior, mesti kena buli. Kalo junior jadi senior, mesti membuli junior2 baru. Haisshh! Apa la bes nyer buli orang eh? (bes la gak..rasa macam berkuasa..hahaha)

Berkuasa?? Hormat??

Aku pernah duduk asrama. Aku pernah jadi junior. Aku pernah jadi senior. Aku pernah dibuli. Tapi belom pernah membuli. 
Mungkin, senior2 yg laen nak bagi tarbiah/pendidikan/pengajaran dekat adek2 macam mna life dekat asrama. Maksodnyer, jangan la manja, jangan la homesick memanjang, jangan la dok teringat awek kt kampung. So, niat tu amat bagus. Tapi, kalo dengan cara membuli (refer kpd physical harassment ngn torture mental) adalah amat salah caranya. 

Adakah dengan memaksa orang hormat kepada kita, bermakna kita sudah mendapat "kehormatan" yang dicanang?? 

Apakah dengan memukul orang laen semata2 kerana mahu meletakkan hormat kepada diri kita, kita sudah beroleh "kehormatan" yang diimpikan??

Tidak sama skali. Bahkan, kita sedang meletakkan satu tembok besar antara kita dan dia. Serious! So, hubungan kita ngn dia adalah sangatsangatsangat tidak baik. 

Bukankah asrama itu tempat merapatkan silaturrahim??

Bukankah asrama itu tempat memantapkan ukhwah??

Buli memberi kepuasan??

Maka..berhentilah membuli. Tapi nak buli sket2 tu ok je. Hahaha. Tapi jangan la sampa pukul memukul, maki memaki, tengking menengking. Buli manje2 takpe la. Hahaha. Yang penting, jangan sampai menzalimi. Sebab, doa orang yang dizalimi InsyaAllah dimakbulkan.


p/s: Actually, tu gambar tyme aku g Dinner Malam Penghargaan Pemimpin Mahasiswa. Aku malas nak wat entry pasal tu sbb minah ni dah wat (http://akumechy.blogspot.com/2011/04/malam-penghargaan.html). Korang g la baca kemeriahan ktorg kat sna. Aku nak letak gambar je kat sinie..

Malam Penghargaan Pemimpin Mahasiswa

Exco Kerohanian, Pencacai, Mr. Presiden



Seronok Dapat Hadiah..haha

Bergambar bersama peminat =)

Erk?! Tingginyer aku..ni sume junior2 aku

Aku suke gambar nie..senget! Macam dorg~

Last Meeting =)

Ditimpa kehinaan ke atas mereka walau di mana mereka berada 
melainkan mereka berpegang teguh dengan agama Allah dan 
menjalinkan hubungan baik sesama manusia. '
(Surah A-li ‘Imran : Ayat 112)

~JOM SAYANG KAWAN KITA~

4 comments:

suha said...

cik suha adlh budak baek yg x pernah buli sesape hikhik..ade mase dtg la belog cik suha ye (^_^)
http://suhasimplelife.blogspot.com/2011/05/segmen-jom-jadi-loser-terhebat-bersama.html

NUR AIN MD NOH said...

ceit..pic lbih kurg ak je..haha..anyway nice template..hehe ^_^"

Penyu said...

aku tak penah duk asrama.
so, aku tak kena buli lah :)

forever love said...

atq pun tak pernah buli org.. selalu kene buli ada la.. lagi2 kat umah.. haha

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...