Friday, May 20, 2011

...kaWan...

.:assalamualaikum:.
Alhamdulillah..masih lagi diberi kesempatan untuk meng"update" dalam belo aku nie walaupun agak busy dengan kelas plus tengah demam skang nie. 
Pertama2nya, meri kita sedekah kan Al-Fatihah kepada seorang blogger iaitu pemilik kepada belog "telur dibasuh" yang telah kembali ke rahmatullah pada hari khamis bersamaan 19 May 2011. Alhamdulillah, ramai kenalan2 maya mendoakan beliau dan sedekahkan Al-Fatihah kepadanya. Moga2, beliau ditempatkan bersama para solihin. 
Tbe2 terfikir lak, kalo tyme aku takde nnt, ada ke yang akan ingat aku. Hmm..so, biarkan masa yang tentukan. Sah2 la tyme tu aku pun tak tau kan sape yg ingat kt aku sebab aku dah kat tempat laen. Kalo ada, aku ucapkan terima kasih la banyak2 sebab sudi jadi kawan aku.
credit to MC
Tadi, tengah godek2 laptop, terjumpa satu gambar ni. Kawan baek aku kasi. 
when things don't quite go your way,
save me in your playlist,
so you won't forget this,
"you still have me on replay"

credit to YUNA
Kekadang, biler aku duk sorang2. Aku selalu terfikir.
"KAWAN tu apa?"
Ramai gak kawan FB aku

Ntah..I have no idea. Maybe, kawan2 maya dari SB, FB,TWITTER adalah kawan. Mungkin, kawan2 sekolah2 lama dr SK TAMBUN,SK MATANG GERDU, SMK SRI KURAU, KISAS adalah friends. Barangkali, kawan2 dari KMK, UITM adalah pengyou. 

"KAWAN tu macam mana?"

Aku impikan kawan macam dalam citer ni

Ntah..I have no idea. Maybe, kawan tu macam dalam lagu Kawan nyanyian UNIC. Mungkin, kawan tu macam kawan2 dalam citer FRIENDS. Barangkali, kawan tu adalah mereka2 yang ada dalam gambar2 aku.

So..ada banyak jenis kawan. Ada kawan baek, ada kawan jahat, ada kawan rapat, ada kawan rak berapa rapat, ada kawan maya, ada kawan dunia realiti, ada kawan makan kawan, ada kawan pentingkan kawan. Macam2 jenis kawan ada.

Maka, terpulanglah kepada kita nak jadi kawan yang macam mana. Eh, kenapa aku cakap terpulang kepada kita?? Yer la, cube kita fikir balik, kita juga adalah kawan kepada kawan kita. Kalo kita mahukan kawan yang baek, kita kena la jadi dulu seorang kawan yang baek kepada kawan kita. 

Maka, janganlah mengeluh kalo kita ada kawan yang leh makan kita tyme dia lapar sedangkan kita pun pernah telan kawan kita tyme kita tak kenyang. Berbelit2 kan aku cakap. Tapi, inilah kehidupan.

Dan, kalo kita dah beri terbaek kepada kawan kita, tapi dia tidak memberi terbaek kita, kita tidak perlu berasa apa2. Sebab, kita memberi bukan kerana dia dan DIA. Tapi kita sedang memberi untuk menerima sesuatu dari dia. Belajarlah memberi bukan untuk menerima. Then, kita akan rase, manisnya berkawan
So, pinjam kata2 ni dari seorang kawan maya;

"We get do frustrated when friends only come to us when they need something or when they are troubled and need us to make them feel better. Just imagine how many times we do that to ALLAH. Yet ALLAH continues to listen to us and forgive us for our ungratefulness"

Aku sayang kawan2 aku

12 comments:

forever love said...

kawan adalah seseorang yang sentiasa bersama kita walaupun kita dalam keadaan yang susah dan senang.. dan kawan juga adalah yang selalu mendoakan kesejahteraan kawan2 die.. :)

thnx 4 being my fren

kemboja said...

friend 4eva.... hehe peace

siti aniza said...

kawan itu penting. boleh luahkan masalah pada mereka. tpi, crilah kawan yg beraklhak baik biar kita pun berakhlak baik juga
=''=

Anonymous said...

apa pun kat sekeliling kita bnyak bersama kawan .. lagi time remaja ..

enjoy your days :D

MAS said...

Syafakallah..Saya lebih gemar dengan istilah kawan 'general' @ menyeluruh, terkesan pabila berada disisi, tidak kehilangan pabila berjauhan, sentiasa senang dan tenang pabila ditinggalkan..

Hafiz Hafizol said...

Hai kawan.. kih3..
Hope jadi kawan sampai bila2 ..

MFbAH said...

@Atiq Salleh

Thanx for being my friend, my "neighbour"..hehehe..

MFbAH said...

@Kemboja

Friend Forever =)

MFbAH said...

@Siti Aniza

Betol2..kawan kan cermin kita. Kawan molek akhlaknya, kita pun insyaAllah, molek akhlaknya =)

MFbAH said...

@Aiman Rashidd

Yup2...betol2..tapi kena pandai screening..nnt salah pilih, kita gak menderita =)

MFbAH said...

@MSA

oh..baru kenal kamu..Thanx sudi datang ye. Nway, sangat bermakna kata2 kamu.Pinjam jap ye =)

MFbAH said...

@Hafiz Hafizol

Hai kawan!

Eh2..hai #RETISSSSS..hahaha

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...