Tuesday, May 24, 2011

...Apa Korang Rasa??...

.:assalamualaikum:.

Alhamdulillah..demam dah makin ok. Dah stabil kata bahasa perubatan. Rmai tnya aku, cepat nyer baek demam? Apa ubatnya? Haaa..senang je ubat nye. 

Aku ada kawan yang sangat caring

Yang observed segala aktiviti aku. Tyme aku kena makan ubat, ubat dah tersedia. Tyme aku kena mandi, aku kena heret ke toilet. Tyme aku tak makan, tbe2 bubur mekdi dh ada tepi aku. Dan InsyaAllah, cepat la baek demam. Jangan lupa gtaw mak ayah yg kita demam, sbb for sure dorg akan doakan supaya kita cepat sembuh. Dah terang lagi bersuluh kan doa mak ayah antara yg dimakbulkan :)

Hmm, actually, nak cter psal bnda laen. Tbe2 malam tadi aku teringat peristiwa beberapa tahun lepas (sebelum berada di UiTM). Aku tengah tdor. Dalam pukul 3 barangkali. Tbe2, aku terbangon. Bukan sebab mimpi yang ngeri, tapi sekadar tibe2.

Dan akibat tibe2 itulah, aku terdengar perbualan dua orang kawan. Perbualan?! Yaa.. perbualan mengenai aku yang lebih menjurus kepada keburukan2 aku. Yaaa! Aku dengaq depa duk rancak kutuk aku (dalam bahasa utagha nya). Astaghfirullah! Apa korg rase?

Apa korg rase lagi, rumate korang yg dalam bilik pijak semut pun tak makan, tapi kat belakang menjaja citer buruk pasal korang?? (yang ni aku tak pernah rase)

Apa korang rase, biler korang kol sorang nie, dia tak angkat dengan niat, tapi dia angkat dengan tidak sengaja. Kemudian ko tengah dengar dia duk berceloteh keburukan ko? (yg ni pun aku tak pernah rase)

Lagi satu, apa korang rase, bler ex korang yg korang yg dh clash tu, satu hari korang terbaca wall dia tgh rancak kutuk ex dia gak which is kau. Mungkin dia terlupa untuk unfriend kau, dan kau gatal2 bukak wall dia sbb rndu la konon, last2 kena kutuk. Hahaha (ni pun aku tak pernah rase sbb aku takde awek)


So, berdasarkan situasi2 di atas..apa yg kita akan buat untuk deal ngn benda2 nie. Sah2 la hati kita akan terguris. Kalo bebudak laki, sah2 la penumbukan demi penumbukan akan berlaku. Kalo perempuan lak, sah2 la satu lagi tali silaturrahim terputus.


FRIENDS Season 2

See!! 



Macam dalam citer di atas, sebagai orang yang normal, maka, tindakan yang normal adalah dengan melepaskan kemarahan dan kebencian dekat orang "tersebut". Ya! Itu tindakan yang biasa untuk orang yang biasa. (teori orang normal)


Mengapa kita perlu jadi biasa di kalangan yang biasa??


Maka, jom try jadi insan luar biasa. Atau dalam bahasa pasarnya, orang di luar normal. Erk?! Atau orang kurang normal. Let's us thinking bout that, kalo orang tu tgh "citer" pasal kita kat orang laen, maka, segala logik pemikiran orang yang normal mesti ada something kat kita yang dia tidak berapa senang dan berapa puas hati. Betol tak?!


Mungkin kita tak berapa paham, kenapa dia perlu buat macam tu kan. So, kita berbalik pada  teori orang normal tadi. Sebab dia normal la dia wat mcm tu. Kalo dia di luar normal, dia kan berhadapan ngn dia dan face-to-face ngan kita untuk sampaikan apa yang dia tak puas hati. (teori orang di luar normal)


So, tak kan kita nak tangani benda nie dengan teori orang normal jugak kan? Jom! Jom kita try teori orang di luar normal. Kalo orang yang normal sedang menjaja cerita pasal kita kat orang normal yang lain dan kita terdengar secara tidak sengaja, maka kita patot bersyukur kerana secara tidak sengaja kita dah tahu benda yang mungkin kita wat yang tidak menyenangkan orang lain. Then, kita patot berterima kasih kat orang normal tu. Sebab kita dah jadi orang yang di luar normal. Orang luar biasa! (teori orang di luar normal)


Susah bukan?!


Yaa..seriously, memang susah. Tapi berbaloi! Pertama, kita akan terus tidak terasa dengan kutukan dia. Kedua, kita telah berusaha untuk menyenangkan hati dia. Dan ketiga, kita telah menarik dia untuk menjadi orang di luar normal macam kita. Tahniah!


So..


Ketepikan teori orang normal. Hadamkan teori orang di luar normal. Maka, kita akan jadi orang luar biasa. Ingat, memang susah benda nie, tapi jalan ke syurga itu bukan senang!






~JOM JADI LUAR BIASA~


p/s: ini entry yang panjang. Sekali lagi, maafkan aku Hafiz Hafizol. Aku tau kau tak suke baca panjang2.haha

19 comments:

Anonymous said...

biasa la tu bos.nama pon normal.lain kali kalau mcm tu apa kata tengah2 diorg dok kutok tu bos bagi salam.pastu tnye,eh boleh join skali?bru bes bos

-mc-

Hafiz Hafizol said...

Muahahhaa.. Yes3.. Aku baca sampai habis.. kah3.. ( sila percaya )..

konon xda awek.. nyah kau..

Aku selalu kene camnie.. aku ada depan dia sekalipun dia masih duk mengata sal aku..

pffffttt punya org... Aku benci org camnie.. okbaiii....

MSA said...

Sangat bahagia seandainya dikelilingi manusia luar normal, Seandainya manusia luar normal ini mampu menyampaikan teguran/kutukan dengan penuh berhikmah, kena pada cara dan kaedahnya, InsyaALLAH manusia luar normal yang lain boleh menerima teguran/kutukan dengan haqti yang terbuka.

AnakPakZohar said...

adik selalu jadik yang luar normal abg... hehe.. adk suke berdepan and tanye apa yang dia tak puas hati.. senang sikit nak setel dari kita marah diam2,. bukan dapat ape pon.. huhu

Afsar said...

ko takder awek??boleh caya ker??wakakaka

forever love said...

alamak.. tak abs baca la.. tapi dapat semua point.. luar biasa tak.. haha...

hurm.. berpikir luar dari kotak.. segala apa yang buruk mesti ada sebab.. kalau takde yang buruk.. mesti tak dengar cerita buruk kan.??

MFbAH said...

@MC

Tyme tu lupe dah aku watpe..haha..dengar je kot. Sok subuh2 terus blah dari bilik tu, semayang subuh..

MFbAH said...

@Hafiz Hafizol

Alaa, kau tan baca sampai abes pun, kau still komen dengan baek. Tu yang aku sayang kau tu.

Hmmm..kau tanak jd orang luar biasa ke? Kau g la cakap kat dorg yg cakap cmtu. Mungkin dorg ingat nak berkurau..

MFbAH said...

@MSA

Jom kita sma2 jd macam tu. So, kita leh ajak org lain lg. Then, lagi ramai, lagi bahagia :)

NUR AIN MD NOH said...

dh baek..bru baek??..lme btoll..

MFbAH said...

@Adik

Then, you are incredibly extraordinary person..Bagus2..pandai kawal soal hati :)

MFbAH said...

@Afsar

Betol la..insyaAllah, takde..

MFbAH said...

@Atiq

Heheh..sampai hati tak baca sampai habes..tapi, tak habes pun, komen sangat tepat n bertepatan..terror!

Betol..kekdg kita selalu manjekan "perasaan" kita. Tu yang duk terasa hati je tu (saya la ni)

MFbAH said...

@Ain

Dah lama la..ni entry biler ntah..

munira sajuti said...

malas laa nak bace sampai habes. keh2, tipu2. kate dah baik demam, naik la entri baru encik pdosh oyy. insyaALLAH kite try jadi luar biasa ;D

MFbAH said...

@Munira

Awak ke ni? Cik raksasa ke ni?? Hehehe.. Ok2, jap2. Sok kot kuar baru. Tgh busy kelas.. Quiz lg. Adoii.

munira sajuti said...

siot je tanye2 balik. memang saya la ni.! HAHA xpe2, go slow ea awak. u can do it ! *jangan mengeluh, ALLAH marah. hehe, okayybye

MFbAH said...

@Munira

Ok2..tengs~ Aik? Dah nak bubye dah? Dtg la lg taw :)

Hafiz Hafizol said...

dah acap kali kena cam2.. yela mgkin dia berguarau tapi x bertempat.. lepasnie lau ada yg cakap cam2 aku x teragak2 sound direct okeyh..

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...