Monday, May 2, 2011

...seLeSa...

.:assalamualaikum:.
Alhamdulillah..masih lagi diberi kesempatan untuk menulis dan berkongsi. 

 Alhamdulillah, sudah juga selamat tiba di kampung halaman, Bagan Serai, Perak.

Alhamdulillah, yesterday was my mom's besday. So, ktorg adek beradek dah berjaya wat Besday Celebration kt mak. Sayang Mak..
Actually, nak share tentang perjalanan aku ke Perak. Aku naek bas dr Melaka pd jam 10.00 malam. Bas yg aku naek tu sangatsangatsangat SELESA. Bus baru aku rase. Seat yg sangant besar, bas yg bau sangat wangi, Air-cond yg sangat sejuk n tdor yg sangat lena.

So, overall, aku sangat suka bas tu sbb telah selesakan aku. Bergerak je bas tu, aku terus lena,sampai lah dia berenti kat Slim River. 

Then, lepas berhenti for 1 hour, ada lak announcement dr Pacek Drebar..

"Sape2 yang nak ke Parit Buntar, sile turun skang"

Erk?! Turun di Slim River? Apakah? Aku blurr.. Dah sampai ke kt Parit Buntar ni. Hahahaha.. Aku sebagai penumpang yg menurut kata lagi taat kepada arahan yg dikeluarkan, aku pun turun la. 

"Ok..lagi 15 minit, tggu bas ERA MESRA..Naek bas tu eh. Bas ni tak masok Parit Buntar"

Erk?! Tak masok Parit Buntar?? Wat the... Tyme beli tket, kata masok je Parit Buntar. Skali lg aku BLURR...hahaha

Sampai la bas Era Mesra..Ok..Sangat Buruk. Siyes.. Air-Cond sgt busuk. Seat sangat sempit. So, lepas di conclude kan, aku mmg tak suke bas ni. Tak SELESA langsng!

Tbe2, leh la akak chinese depan seat aku ni g turunkan seat serendah2nya. Menyebabkan ruang aku sangatsanagtsangat SEMPIT. Then, tak SELESA! Lantas, aku pun tendang seat tu. Agak kurang ajar kan. So, jangan ikot aksi ni taw! Tapi, mungkin akak tu dah lena tdor, dia wat dunno je.

Aku??

Siyes takleh tdor. Tak SELESA. Mengade2 lak an. Hahahaha...hmm, tbe2 terfikir...

Mengade2nyer aku an..nak selesa sokmo je. Astaghfirullah. Biler ada susah sket, mule la mengeluh, merungut, mengutuk, mengata..Astaghfirullah. Ni baru sket aku diduga dgn "ketidakSELESAan"..Dah macam2 bunyi an. 

"Hidup ini ibarat roda. Kekadang kita di atas. Kekadang kita dibawah."

Ringkas bukan. Namun, amat besar maknanya. Inilah kehidupan. Sudah menjadi sunah hidup, betapa kita bukan selalu senang. Kekadang, kita perlu juga merasa susah, supaya kita sedar, indahnya susah itu. Begitu sebaliknya. 

Nikmatilah kesusahan itu, kerana ianya hanya bersifat sementara.

"
Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,
(Sekali lagi ditegaskan) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan."
(Surah Ash-Syarh, ayat 5 & 6) 

~JOM BERHENTI MENGELUH~

 

5 comments:

Hafiz Hafizol said...

Salam.. Alhamdulillah dah sampai.. Muahahahha.. Tape ler x selesa asalkan selamat sampai ye dak?? hahak.. ( amek hati )

aliarosli said...

ALLAH tak suka hambaNya yang mengeluh

bersyukurlah tak penat kene mengayuh basikal

tak pun berjalan

Afsar said...

manusia mmg macam tu...lamer dah tk naik bus, len kali balik kg, ajak aku balik skali..:P

Nadiya said...

at last sampai jugak dekat kg halaman ..yer dak??hehe biase lah tu..adat resam dunia..xde mkna idup klo xrase susah :)

forever love said...

ptt la terus tak reply msg.. hihi...

takpela.. takkan kita nak selesa sepanjang masa kan.. ada kala kita kene gak rasa ketidakselesaan tue

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...