Monday, May 9, 2011

...teStiNg...

.:assalamualaikum:.

Alhamdulillah..seinfiniti kesyukuran dipanjatkan pada Allah SWT kerana aku masih lagi berupaya untuk menghirup udara segar di muka bumi ini. 

Teringat satu peristiwa yang berlaku pada 2 malam lepas. 
Tatkala itu aku lambat untuk solat isyak gara2 terlampau khusyuk menonton Naruto Mesia.
Maka, jadilah aku makmum yang masbuq. 

Then, lepas abes solat isyak, aku lepak jap kat luar. Tbe2, datang seorang pak cik dgn riak2 kegusaran terlihat pd wajahnya.

"Ayah hg pi mana?"

"Dia tak habaq pun dia pi mana td. Masjid kot"

Perbualan pertama kami. Boleh dikatakan sebagai perbualan pengenalan. Kemudian, pacek td terus straight to the point.

"Imam takdak tadi. Ayah hg pulak takdak"

Erk?! Aku konpius. Pelik. Blurr. Tadi aku ber"Imam"kan sape? Haaaaa!
 Namun, seakan mengerti kegusaran aku, pacek tu pun terus sambung perbualan dia...

"Pacek bukan apa, imam tadi baca banyak salah. Al-Fatihah pun ada salah sket"

Hmmm...aku sekadar tersenyum. Tidak mahu "side" mana2 pihak. Lagipon, aku datang lambat td, mna la nak dengar bacaan imam td. Tapi, aku respect gak sama brader td, berani jadi Imam. 

So, Jom kita reflect dekat diri kita.

"Selalukah kita testing bacaan Al-Fatihah yg WAJIB kita baca dlm solat dgn orang2 yg selayaknya?"

Mungkin, penggunaan "selalukah" yg jelas menunjukkan kekerapan tu agak melampau, maka, aku tukar sket soklan tu..
"Pernahkah kita testing bacaan Al-Fatihah yg WAJIB kita baca dlm solat dgn orang2 yg selayaknya?"

Jika pernah, Alhamdulillah. Maka, bolehla kita jawab soklan asal (selalukah?)
Jika belom, sila2 kan la. Membaca Al-Fatihah itu adalah rukun dalam solat. Maka, kena lah berjaga2.  
Mungkin, lepas ni mana nak taw, duduk umah pak mertua nnt, tbe2 dia nak testing berimamkan menantu kita. Takde la bacaan berterabur. Heheehhe.

Kekadang aku pun lupa nak testing balik surah2 dalam juz amma. Mana tak nyer, tiap2 kali dalam solat, duk baca surah2 4 qul. Dah lupa la surah2 lain dalam Juz Amma. So, jom kita testing balik bacaan surah2 juz amma. 

InsyaAllah, moga2 ibadat kita diterima oleh Allah.
"JOM TESTING DIRI SENDIRI"




 


7 comments:

NURUL AIN said...

testing sambil faham maksud....JOM!

forever love said...

alhamdulillah.. dah semak da bacaan ari sabtu hari tue

Anonymous said...

ko ke yang solat kat belakang sorang2 dalam gambar tu?

MFbAH said...

@Nurul Ain

Jom2.. =)

MFbAH said...

@Atiq

Alhamdulillah..semak tyme g kursus tu ke?

MFbAH said...

Mr/Mrs Anon

Yup2..aku la tu..jangan contohi aku datang lambat, tak elok..

forever love said...

huhuhu... a'ah.. masa kat kursus tue

...tq...

...mengarut...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...